La descripció és un mètode d’organització del discurs que pretén representar lingüísticament persones, animals, objectes, paisatges, records, tot el que vulguis. Es poden descriure tots els aspectes de la realitat, des dels més concrets fins als més abstractes.
El mode d’organització descriptiu pot ser el dominant en un text, però en la major part de textos pot aparèixer combinada amb altres seqüències. Per exemple, en l’àmbit literari, la descripció acostuma a aparèixer junt amb la narrativa i el diàleg, és essencial en el món de la ficció.
Podem distingir dues classes de descripció: l’objectiva i la subjectiva.
- Objectiva: L’autor adopta una actitud imparcial davant de l’objecte descrit. Es limita a descriure tal com és i dir les característiques que millor el defineixen sense donar la seva opinió, fer judicis de valor o intentar suscitar emocions en el lector.
- Subjectiva: L’autor dóna la seva opinió sobre l’objecte descrit i intenta influir en el lector.
En l’estructura d’un text podem trobar tres parts ben diferenciades:
- Establiment del tema: Es presenta l’objecte com un tot.
- Caracterització: Es distingeixen les qualitats, propietats i característiques de l’objecte.
- Relació amb el món exterior: Tant pel que fa a l’espai com el temps, com el que fa a les possibles relacions que es poden establir amb altres coses.
El primer que hem de fer per començar una descripció és:
- Idear: Significa explorar la situació, és a dir, intentar trobar les paraules precises per descriure l’objecte. Pot ser influït per l’objectivitat o subjectivitat de l’autor, pel context de la comunicació, el propòsit del text.
- Ordenar: Significa ordenar les informacions que hem obtingut.
- Textualitzar: És la redacció del text, a partir de les informacions que hem ideat i ordenat, de forma coherent, cohesionada i intel·ligible.
A l’hora de redactar el text descriptiu hem de tenir en compte unes tècniques descriptives:
- Sintagmes nominals àmpliament adjectivats:
El bosc espès, fresc i fosc
- Verbs en present o imperfecte d’indicatiu:
La casa espera impacient l' arribada
- Paraules que descriuen impressions sensorials:
El vent del sud, calent i lent
- Terminologia:
Les vàlvulves
- Definicions.
- Enumeracions.
- Recursos expressius: Comparacions, metonímies, personificacions, al·literacions, etc.
CONFERÈNCIA A DCT. EDUARDO OROZCO
Professor de la Universitat de Guadalajara, Méxic. Fa una conferència a Barcerlona, sobre l' educació audiovisual. On hem extret aquestes idees principals:
- El llenguathe visual i digital s' hauria d' incoporar a l' educació, igual que escriure i parlar.
- S'ha de duu a terme un procés d' instauració de les noves tecnologies.
- Els mestres tenen el paper de conduir els alumnes en allò que veuen a l' escola, sobre anuncis o pel:lícula, som els encargat de fer-lis veure que el que veuen no és la realitat.
- L' escola i la família han d' interctuar de forma conjunta, pel que fa el que els nens veuen en la televisió.
- Els mitjans de comunicació tenen una responsabilitat que evadeiexen, ja que sense volguer estàn educant a nens i nenes que mirant la televisió.
La confèrencia estat interessant, però jo crec que les noves tecnologies són un instrument de suport no la manera d' aprendre dels nens, perquè crec que a la llarga es tornan adictes aquestes noves tecnologies que poden desenvolupar-ho tot. Sóc partidària d' ajudar-se d' una manera complementària les tecnologies, però no sustituir-les per llibres, textos o altres recursos pràctics per a ensenyar.
EXPOSICIÓ IDENTITAT I TERRITORI
El dia 24 de Novembre van començar les exposicions d' Identitat i Territori, la qual els temes són molt amplis. En el meu grup vam elegir un tema molt d' actualitat: el fracàs escolar a Espanya, utilitzant com a recursos: el prezi, un pòster i fotomuntatge. Explicant el número de fracàs escolar que hi ha, els motius que porten i la importància de combatre'l mitjançant la motivació ( d'aquí el fotomuntatge).
Nosaltres en grup, vam extreure que el motiu més important és la falt de motivació per part de l' alumne, per una banda dels problemes educatius que n' hi ha i l' altre la forma d' educar poc productiva d' alguns mestres, per això vem voler remarcar aquesta part amb un pòster explicatiu amb vinyetes sobre el que es produeix i per altre un fotomuntatge recopilatori i amb solucions.
Aquestes exposicions han sigut diferents, ja que hem fet servir la majori suport més dinàmics, a part d' un prezi, que fan una exposició més dinàmica. Personalment. la que més m' agradat ha sigut sobre la personalitat de cada habitació, dient les característiques dels pares i el per què de cada una de les coses. Un tema molt original que mai havia sentit i el resultat és una gran exposició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada