dimarts, 22 de novembre del 2011

El llenguatge i les llengües; Compètencies; Habilitats Lingüístiques

Tota senyal està destinada a la transmissió d’informació i adquireixen significat quan són utilitzades entre un emissor i un receptor. El llenguatge humà està format per senyals i serveix per a comunicar-se, però no és l’únic sistema que serveix per a comunicar-se, hi ha molts més en els animals, però, el llenguatge és allò que ens diferencia de la resta. Per mitjà d’una llengua, la humanitat té com a medi d’expressió i de comunicació, el llenguatge.

És aquest instrument el que ens permet l’expressió verbal d’un número de sensacions, situacions, idees, etc.

  • Llenguatge i organització de l’entorn: Amb una llengua organitzem el nostre entorn i sotmetem les nostres percepcions a diversos graus d’abstracció. La comunicació és possible gràcies a aquesta organització i a la reducció que fem del nostre entorn mitjançant el llenguatge. Amb el llenguatge reduïm i organitzem les percepcions de l’entorn.


  • Llenguatge i pensament: El llenguatge és el qui fa possible que siguem capaços de pensar. No se sap si té la intel•ligència o el llenguatge la prioritat en el desenvolupament del pensament, però, sí sabem, que és impossible el llenguatge sense una intel·ligència. Els dos elements afavoreixen el desenvolupament humà. El llenguatge és un element bàsic en la constitució del pensament.


  • Llenguatge i memòria: El llenguatge és el suport bàsic de la memòria, la nostre memòria individual conté diverses formes: olfactiva, tàctil, visual, etc. En la col•lectiva, es conserva mites, llegendes, històries i tradicions que s’han passat de manera oral o escrita de generació en generació dins d’una comunitat.


  • Llenguatge i autoexpressió: No sempre que parlem transmetem informació a una altra persona, sinó que transmetem un discurs intern amb ell mateix o una expressió del pensament. El llenguatge resulta ser més que un instrument per a la comunicació, ja que ens permet l’autoexpressió o diàleg amb nosaltres mateixos.


  • El medi més extens: Com diu l’apartat, el llenguatge és el medi de comunicació i d’expressió més extens que tenim els éssers humans, ja que tota expressió humana té la seva traducció en el llenguatge.


En definitiva, la definició del llenguatge seria que és el medi de comunicació més extens que tenim i és el factor bàsic que ens constitueix com a éssers humans perquè fa possible el discurs.

La meva reflexió sobre aquest tema crec que és bàsica, ja que una persona està constituïda com a tal, gràcies al llenguatge que fa separar-nos de les bèsties. Tant per la nostre capacitat de reacció com la del pensament. Nosaltres pensem, actuem i parlem, però tot això es produeix a partir d’ un llenguatge o una llengua que fa entendre’ns en nosaltres mateixos i cap a la resta.


COMPÈTENCIA COMUNICATIVA


Les persones al llarg de la vida anem adquirint i desenvolupant una capacitat, amb el fet de saber qua parlem i quan callem, sobre què parlar, amb qui, a on i com. Des de la nostre infantesa anem adquirint coneixements, tant de gramàtica com de registres.


Aquesta compètencia comunicativa comprèn el que un parlant-oient ha de saber, per a comunicar-se d' una manera eficaç. Això, implica no només el domini d' una llengua, sinó, saber situar-se en el context comunicatiu de cada comunitat social, cultural o idiològica.
Tenim dos sistemes: els primaris, els qual es produeixen en una situació de comunicació quotidiana. Mentre que, els secundaris es produeixen en un context més elaborat i complex.


Hi ha quatre components de compètencia comunicativa:


1. Compètencia lingüística/gramatical
2. Compètencia sociolingüística
3. Compètencia discursiva
4. Compètencia estratègica


Des del meu punt de vista personal, la llengua i el context són important, ja que no parlem d' una manera igual en la família, que amb una persona desconeguda. Els nostres registres són amplis i per això hem de dominar la llengua, per tal de poder adequar-la en les nostres situacions.


HABILITATS LINGÜÍSTIQUES




RECEPTIU
 PRODUCTIU
ORAL
Escoltar
Parlar
ESCRITA
Llegir
Escriure


LLEGIR; És el procés, a través del qual comprenem un text escrit. No hi pot haver lectura si no hi ha comprensió. LLEGIR = COMPRENDRE.
ESCIURE; És el procés, en el qual es produeix un text escrit significatiu, és un procés complet de producció, on es tenen en compte aspectes com: comprendre, aspectes formals (cal·ligrafia, so-grafia,etc), aspectes lingüístics ( sintaxis, morfologia,etc) i aspectes discursos ( característiques d' un text, correcció, adequació,etc).
PARLAR; És expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge, articulant de forma coherent, clara i amb correcció i adequació a la situació.
ESCOLTAR; És comprendre un missatge a partir d' un procés cognitiu de construcció de significat i de interpretació d' un missatge pronunciat oralment. Saber escoltar, es tenir condicions com: tenir un paper actiu, un respecte l' emissor o descobrir les idees del missatge, etc.

En definitica, sense aquestes 4 habilitats, les persones humanes no podriem comunicar-nos, ja que personalment crec que són relacionades entre si. No puc parlar sense saber escriure, no puc escriure sense saber llegir. Gràcies, aquests 4 elements les persones tenim situacions comunicatives, encara que a vegades hauríem de perfeccionar més les habilitats.



dimecres, 26 d’octubre del 2011

Cmapstools i Scratch

Un mapa conceptual és una representació gràfica, en la qual es fa una xarxa de conceptes on es van relacionant cadascú.

 

Cmap Tools és una aplicació amb la qual es poden produir mapes conceptuals.
Mitjançant la barra d' eines, on diu Cmap als llocs, creem una carpeta nostre. Llavors per començar a crear el nou mapa és anant amb el fitxer i clikar cmap nou.
 
Barra d' eines

Llavors en surtirà un full en blanc on podem crear fletxas, noms, fons i colors tot de la forma com creiem, modificar-lo tantes vegades com creiem, i es pot centrar horitzontal o verticalment.
Per guardar el deixem d' una manera que es pugui extreure amb web i d' allà poder-lo copiar, o bé el guardas dins de les mateixes carpetes del Cmaptools.


Scratch

El Scratch és un programma infantil, que utilitzen les escoles per a treballar-hi, en el qual els nens utilitzen la seva imaginació i creativitat, on ells mateixos poden crear personatjes, espais i història. Bé per poder fer un conte de forma gràfica o produir un joc com: " el comecocos", on són els propis nens qui crean tot el món i animació possible.


Per a començar a realitzar un Scratch, primer hem d' anar a les barres d' eines que ens permetran col·locar els moviments, sons o animacions que volem:


Aquí podem veure com a dalt ens indica les diferents "famílies" d' elements que podem fer, tant modificar com crear altres elements en el mateix moment. Es pot elegir avatar, escenari on vols que succeixi la situació, la interacció entre els personatjes i fins i tot la decoració.

Aquí os mostraré el meu Scratch i un altre trobat:



Crec que és una eina molt útil per desenvolupar la creativitat dels nens d'una manera més dinàmica, ja que, ho fan aprenent sobre les noves tecnologies i al final creas un gran resultat.

Per a guardar-ho, es pot fer des de la web MIT.edu  , on és la web oficial del Scratch i es penjen els diferents avatars que es van crean, inclús pots jugar amb els que han realitzat jocs.

dimecres, 28 de setembre del 2011

Documents de Google, Twitter i Google Reader


El Google Reader és un navegador que s' usa com una suscripció de continguts, que permet accedir a diverses fonts de informació dins de una mateixa web, però per poder-lo fer servir tens que tenir una compte de gmail (servidor de Google). Pots seguir webs, blogs diaris...


 Això es fa mitjaçant la tecla RSS de la web en la que et vols suscriure, l' adreça d' aquesta web es copia i pega a Google Reader on diu : " añadir suscripción", llavors t' apareixeàn totes les notícies d' allà on t' has suscrit.



la tecla RSS

Característiques:
  • Tenim un cercador en el qual podem buscar tot tipus de informació sobre el tema que més ens interessi o buscar altres tipus de web o blog.
  • En l' apartat " elementos destacados", podem marcar les fonts on ens hem suscrit com més importants i tenir-les de una manera més ràpida.
  • Alertas de Google: és un servidor de Google en el qual, s' envia las novetats de les notícies on has especificat que vols que t' enviin pel correu electrónic. 

 Mitjançant aquests marcadors tú mateix elegeixes quines, quan i com vols. L' alerta et mantindrà informat            amb la freqüència que desitjes.
  • Pots crear diferentes carpetas per poder organitzar per temas las noticies que has anat suscribint. Aquí està l' exemple.
organització de carpetas de Google readear

Video Tutoria Google Reader






TWITTER


El Twitter és una red social en la qual pots penjar coses o enviarte missatges amb els teus amics ( els tweets). Amb aquests tweets es pot "seguir" tambè a una persona, ara bè els missatges són publics per tothom, a no ser que envïs un de forma privada.

logo twitter

Es pot cambiar la foto, modificar la informació personal i elegir fons.
És un servei públic de publicació de missatges en la xarxa, ja que, els pot veure tot el món, però té 140 caràcters per escriure. Pots seguir a gent, institucions, etc.
Es pot veure molta gent famosa, que utilitza els tweets per informar els seus seguidors, ja que és una xarxa que només pots publicar missatges, no fotografías o videos.


barra principal del twitter i el icono per crear un tweet nou


Es pot veure en la barra de inici les persones que segueixes i les persones que et segueixen. També podem veure els missatges que la gent publica.
Per publicar un missatge s' utilitza un icono, que es per crear un tweet nou, per etiquetar una persona utilitzame el "@" i el nom seguidament del twitter. Per publicar un tweet nou sense etiqueta, s' utilitza el hatshack (#).




Personalment, no són molt de Twitter, són més de Facebook on tinc els meus contactes, els meus estats o fotografíes. El twitter el veig molt complet per a gent famosa, on poden utilitzar-lo per comunicar-se amb els seus fans i ser més propers amb ells.
Google docs

En el google.docs és una aplicació del Google, el qual té les mateixes funcions i facilitats que el Microsoft Office. Pot realitzar treballs de: presentació, en word, formulari, tabla, etc.

Serveix bàsicament per la creació de documents, els qual es poden compartir amb altre gent només insertant la seva adreça web.

Característiques:

  • Es poden crear diferentes carpetas per cadascun dels temes que vas redactant.

  • Es poden pujar documents a la web amb el icione de " subir".
  • Quan estàs creant un document, es pot rebre comentaris amb la persona que las compartit. S' obre com una finestra de conversació on es reben els diferents comentaris d' altre gent.
  • Conté eines per poder traduir tot el documents.
És una gran eina de ús diaria, per a poder compartir els teus documents amb altre gent i poder-los modificar d'una manera més directa. Alhora es bàsica per a la gent que no tenim Microsoft Office, ja que, és una manera de poder-la utilitzar sense problema de perquè no es té.


















  Formulari                                                                                                                                                                                                                                 

Full de càlcul: formulari



Presentació







Full de Càlcul

diumenge, 18 de setembre del 2011

Possibilitats del word i d' un blog.

WORD

El Microsoft Word és un programa d' editor de text que serveix per la creació de documents professionals o senzills, els quals es poden editar amb tema de lletres, font, paràgrafs, idioma, presentació, etc.

Existeixen diferents versions per a cada sistema informàtic, concretament per ordinadors amb Microsoft Office.

Les possibilitats en la creació de un document:
  • La correcció de faltas ortogràficas utilitzant el correcto instalats i elegit en el word.
  • Diferents tipus de lletres per a cada gust.
  • La fàcil vista prèvia del document a imprimir.
  • La facilitat de interlineats, forma de paràgrafs, centrar el document.
Una de las facilitats d' aquest programa és la própia creació d' un índex automàtic. Nomès subrallant las parts que vols que apareixin en el índex i clikant el tipus d' estil ( TITOL 1, TITOL 2, TITOL 3), elegint un d' aquests estils surtirà com a un apartat o subapartat dins de l' aplicació de INICI. Mitjançant CTRL+ENTER es posen dos pàginas en blanc de forma ràpida i són utilitzades com a portada i índex.


Aquí podem veure com arribar als diferents "salto de pàgina". Una forma d' anar a la següent pàgina sense la necessitat de passar una per una.
I amb un peu de pàgina i la insercció del número de pàgina: pestanya insertar i "número de pàgina".












Mitjançant el icono de la pestanya de incio "mostrar todo", es podrà veure totes las marcas de paràgraf i tots els formats ocults del document.


BLOGGER

La forma de crear un blog és de manera molt senzilla. Tenint una compte de gmail.com, es pot accedir de forma directe i configuran't totes las possibilitats que un mateix vol en el seu blog.

La web general es: http://www.blogger.com/, on surt directament el nom del blog amb la base blogspot.com.

En un bloc tothom que conegui la teva adreça podrà entrar en llibertat i comentar cada cosa que es penji, ja sigui, literatura, opinions, notícies, etc.

Característiques:
  • Es pot configurar el menú inicial del teu blog amb el fons i organització com una persona vulgui.
  • Pots elegir el títol del blog i configurar-lo de la forma que vulguis.
  • Mitjançant la pestanya de " disseny", cada persona pot elegir las coses que vol que apareixin en el seus missatges com potser el arxiu, les etiquetes, etc.
  • Las possibilitats de crear nous missatges i el poder editar les missatges que creus que s' han de canviar.
Possibilitats d' una nova entrada:

Quan vols redactar un nou missatge apareix una " bandeja" semblant a la del word, en la qual pots redactar tot el que vols amb moltes més accesibilitats.
  • Insereix la imatge: quan estàs escrivint pots adjuntar una imatge qualsevol, ja sigui de internet o de la teva própia carpeta.
  • Insereix un vídeo: quan tú vols penjar un video en el teu missatge, pots accedir al youtube.com, i clikant en compartir surtirà un enllaç, aquest enllaç es copia i pega on en la bandeja posa MODIFICA L'HTML i copian-lo queda en el teu document directament.
  • Afegeix o suprimeix un enllaç: quan hi ha alguna web interesant i la vols al teu document per penjar-lo, copies aquella web i la copias en l' enllaç subrallant la paraula en la que vols que aparegui.

dimecres, 14 de setembre del 2011

Possibilitats del Google Chrome i Mapa d' aprenentatge sobre educat 2.0

El Google Chrome és un navegador, en el qual es cerca informació i on es consulta altres webs. És una red semblant al firefox i internet explorer amb la diferencia en que en aquest cercador es poden afegir complements de forma gratuïta.
Característiques:

  • Es poden obrir diferentes pestanyes alhora. Tenint el mateix quadre per a tot amb totes las aplicacions possibles sense tenir que obrir un altre navegador.
  • Al iniciar la sessió amb aquesta xarxa pots configurar las webs que tú desitges que surtin al inici, com una manera de "preferits". 
pestanyes i carpetes de interès 
  • Mitjançant el icono de "opciones" pots configurar las utilitats o elements del Google Chrome, com per exemple las pàginas que desitjes que surtin en el inici o el idioma.
  • Una de les altres aplicacions d' aquest navegador és la possibilitat de poder traduïr una pàgina en anglès a travès del bookmarket translate, una pàgina de traducción el qual elegeixes el idioma i arrastras la web cap al marcador, visualitzant el idioma original i el traduït.
  • És senzill d' utilitzar i ràpid amb una gran seguretat.
  • Una de las rapideses que té és la copia de un enllaç ( poden crear carpetas o únicament aquell enllaç) i colocant-lo al marcador es pot arribar a un accés més ràpid sense la necessitat d' obrit una nova pantalla i amb un accès directe d' allò que volem veure.

Video sobre el funcionament de Google Chrome